§1
Foreningens formål er at arbejde aktivt for at landsbysamfundet i og omkring Bovense, får gode vækstvilkår, både når det drejer sig om bevarelse og fornyelse af landsbyens aktiver, og sociale aktiviteter.
Foreningen skal i den forbindelse virke som et forum, hvor initiativer fra områdets borgere tages op, debatteres og koordineres.
§2
Som ejer af Bovense Forsamlingshus er det også foreningens formål at bevare det kulturelle samlingssted Bovense Forsamlingshus og fremme fællesskabet i Bovense sogn samt skaffe kapital til drift, vedligeholdelse og udbygning af Bovense Forsamlingshus gennem medlemskontingent, offentlige og private tilskud.
§3
Som medlemmer kan optages beboere i nævnte område samt personer med tilknytning til området.
§4
Medlemskab kan opnås ved henvendelse til bestyrelsen for Beboerforeningen for Bovense sogn.
§5
Medlemskabet gælder for hele husstanden ig tegnes for et år ad gangen fra d. 1.august og til den 31.juli. Medlemskabet er gyldigt når der er indbetalt kontingent.
Indbetales kontingentet senere end den 1.august, gælder medlemskabet fra den dato man har indbetalt og frem til 31.juli. Der reduceres ikke i prisen ved indmeldelse senere end den 1.august.
§6
Kontingent fastsættes på generalforsamling, og leje af forsamlingshus m.v. fastsættes af bestyrelsen for et år ad gangen.
Hvis et medlem lejer Bovense forsamlingshus, kan lejen reduceres med et beløb fastsat af bestyrelsen.
§7
Alle foreningens anliggender varetages af en bestyrelse på 6 medlemmer, der vælges ved almindelig stemmeflerhed på den årlige generalforsamling, som skal indkaldes med 8 dages varsel med bekendtgørelse på foreningens hjemmeside samt nyhedsbrev og opslag på byens opslagstavle og/eller i et lokalt medie.
Generalforsamlingen skal afholdes i marts måned.
Stemmeberettiget og valgbar er ethverts medlem af beboerforeningen over 18 år. Hver husstand har én stemme.
Valget gælder i 2 år, således at der hvert år vælges 3 og hvert andet år vælges 3 medlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekretær, kasserer og evt udvalgsansvarlige.
§8
På bestyrelsesmøder og på generalforsamlinger føres forhandlingsprotokol, hvori beslutninger der bliver vedtaget, indføres.
I tilfælde hvor bestyrelsen benytter afstemning, og hvor der skulle opstå stemmelighed, tæller formandens stemme dobbelt.
Alle kan fordre afvigende meninger ført til protokol.
Forhandlingsprotokol underskrives af bestyrelsen og ved generalforsamling tillige af dirigenten.
Bestyrelsen er bemyndiget til, på foreningen vegne, at optage og garantere lån med sikkerhed i foreningens aktiver.
Bestyrelsen kan ved enkelte lejligheder bemyndige formanden til at handle på bestyrelsens vegne. I sådanne tilfælde skal den omhandlende sag og beslutning være ført til protokol.
Bestyrelsen er bemyndiget til at bruge eksterne resurser til løsning af driftsopgaver mod honorering.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg efter behov til at fremme ideer og aktiviteter som foreslås af medlemmer eller som opstår i forbindelse med det fælles landsbyarbejde.
På den årlige generalforsamling aflægger formanden bestyrelsens beretning.
Ligeledes aflægger kassereren beretning for regnskabsåret, som er fra 1.januar til 31.december, efter at regnskabet først er godkendt af 2 dertil valgte revisorer, der vælges for 2 år og afgår skiftevis, første gang ved lodtrækning.
§9
Spørgsmål om vedtægtsændringer eller andre forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være formanden i hænde senest 5 dage før generalforsamlingen.
§10
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når der er mindst 2 bestyrelsesmedlemmer eller 10 % af medlemmerne, dog mindst 10 medlemmer, der forlanger det ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen med indsendelse af dagsordenforslag indeholdende de punkter man ønsker behandlet på den ekstraordinære generalforsamling. Denne skal afholdes senest 6 uger efter modtagelsen af dagsordenforslaget. Indvarsling til ekstraordinær generalforsamling skal ske med 8 dages varsel.
Vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal af de fremmødte.
Ved opløsningen af foreningen kræves 2/3 af alle medlemmer.
Er der ikke fremmødt det nødvendige antal medlemmer, skal det vedtages med 2/3 af de fremmødte og derefter indkaldes til en ekstra generalforsamling inden 4 uger, hvor det igen skal vedtages med 2/3 flertal af de fremmødte.
§11
Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Valg af stemmetællere
4. Bestyrelsens beretning
5. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
5a. Nyt fra udvalg /grupper
6. Indkomne forslag
7. Fastsættelse af næste års kontingent
8. Valg af bestyrelse
9. Valg af 2 suppleanter
10. Valg af 1 revisor
11. Valg af revisor suppleant
12. Eventuelt
§12
Medlemmer hæfter ikke for de af foreningen indgåede forpligtelser.
Foreningen hæfter alene med de af foreningen tilhørende midler.
§13
Nyborg Byråd har ret til at lade sig repræsentere med 3 personer ved generalforsamlinger.
§14
Medlemmer kan indstille andre medlemmer til bestyrelsen med henblik på at bestyrelsen kan udnævne dem til æresmedlem i foreningen.
Udnævnelsen af æresmedlemmer offentliggøres på generalforsamlingen.
Æresmedlemmer er efter udnævnelsen kontingentfrie medlemmer på livstid og har stemmeret, på husstandens vegne, til generalforsamlingen.
Medlemmer kan indstilles til udnævnelse hvis de opfylder følgende kriterier:
• Har gjort en ekstraordinær indsats for foreningens virke eller sociale sammenhold.
• Har været medlem i mindst 10 år.
§15
Ved nedlæggelse af beboerforeningen og dermed Bovense forsamlingshus, skal der foreligge et fuldstændigt regnskab over aktiver og passiver, og forslag til brug af eventuelle aktiver, der skal bruges til almennyttige og kulturelle formål indenfor Bovense sogn.
Vedtaget 12/3 2014
Lars Borup Andersen, Mads W Christensen, Rikke R Jensen, Sanne B Heinesen, Yvonne Eltvik, Christian Smed.
Revideret 12/3 2025
Henrik Lunde, Luise Bøgely, Ane Viette, Jeppe Pieszak, Heidi Kastrup Kjærgaard, Susanne Lindberg Mikkelsen